Donderdag 10 oktober waren Willemijn en Martine – alias Wil & Tien te gast bij de Smartgirl live dag.

Willemijn (30) en Martine (31) – allebei moeder – zijn tien jaar geleden begonnen met bloggen. Ze leerden elkaar kennen tijdens een studie logopedie in Groningen. Willemijn begon als hobby een blog. “Ik ging schrijven over lipsticks, mascara’s en dat soort dingen,” zegt Willemijn.

Martine zag op een zondagmiddag op Youtube een video over een gezichtsmassage van Willemijn voorbij komen, dus ze belde haar meteen op. Niet veel later vroeg Willemijn of Martine haar wilde helpen met haar website. Daarna ging het snel. Binnen 1 jaar waren zij een van de grootste beautybloggers van Nederland. Hun blog groeide uit tot 100.000 bezoekers per maand en ze namen een agency in de arm. Zij bemiddelden voor hen.

“We zaten elke zaterdag op ons studentenkamertje te werken aan de blog. Het was een bijbaan, we verdienden een leuk zakcentje met onze gezamenlijke passie over make-up,” zegt Willemijn. We schreven elke dag twee blogs en namen een video per week op. Bloggen was echt hét ding toen. Video stond nog in de kinderschoenen. 

Op een gegeven moment waren ze wel klaar met het schrijven over make-up. Ze werden vooral blij van schrijven over lifestyle en begonnen daar een blog over. In die tijd namen ze ook ontslag als logopediste. En ze besloten te stoppen met de beautyblog. Ze konden de blog verkopen, maar dat hebben ze niet gedaan. “Dit was ons kindje, de naam hing zo aan ons bedrijf, we gaan dat niet doen,” zei Martine.

Na een tijd was ook de koek op in de lifestyleblog. “Dat hebben we dus gewoon gekilled,” zegt Martine. Toen hebben ze zich volledig gericht op YouTube en Instagram. Vorig jaar hebben ze een webshop geopend met chique merchandise. “Allerlei leuke producten die niet Wil & Tien schreeuwen, maar wij gewoon heel leuk vinden,” zegt Willemijn. Dat Wil & Tien toponderneemsters zijn, is wel duidelijk. Tijdens deze dag hebben ze de Smartgirls enorm veel tips gegeven om samen te werken met een influencer. Zoals samenwerkingsvormen, hoe je een influencer moet benaderen, hoe je als ondernemer zelf influencer wordt en nog veel meer.